Eski Bluetooth Kulaklıkları Çöpe mi Atıyoruz?

Düşük veri aktarımı ve dolayısıyla düşük enerji ihtiyacı nedeniyle bluetooth cihazlar gözdelerimiz oldular. Kesme şeker boyutlu bataryaları ile saatlerce çalışabilen bu cihazlar bizi kablo derdinden kurtardığı gibi şık, pratik tasarımlarla da her geçen gün farklı amaçlarla kullanılmaya başladı.
Trust Kolla

Yazımızın konusu benimde aralarında olduğum ses düşkünlerini ilgilendiriyor. Özellikle bluetooth üzerinden ses aktarımı konusuna pratik bir çözüm var. Ona değineceğim.

Kablolu yada kablosuz kulaklığı telefon görüşmesi için kullanan biri değilim. Çok sık görüşme yapmadığım sürece de bir pratiklik görmüyorum. Benim derdim müzik ve videolardan kaliteli ses almak yada diğer bir deyişle yüksek bit oranında müzik dinlemek. Müzik arşivim yüksek bit oranlarında kodlanmış parçalardan oluşmakta. İstisnalar hariç tüm arşivim cebime sığıyor. Telefonumda kendi spotify' ımı taşıyorum denilebilir. Parçaların çoğu sabit oranda 320 Kbit MP3. Bolca flac, mpeg de var. Ama onları boyutları nedeniyle evde tutuyorum. Çoklu kanal kodlamalı ses ve videolar için ev sinema sistemi kullanıyorum. Başkası tat vermiyor.

Benzer şekilde arada kalan oluyor mu? bilmiyorum. Kablosuz kulaklıklar genelde kaliteli ses vermiyor. Apt-x HD destekli işi görecek iyi bir kulaklık ise telefon fiyatına satılmakta. Eee kablolu kulaklıklar var! Kablolu kulaklıklar, ses için güzel ama taşımada sıkıntılı. Kablolar cebe, fermuarlara, giysilere takılıyor. Kablolu kulaklık evde kullanım için uygun. Fakat seyahat ederken pratik değiller.
Sony MW-600

Ben çözümümü yıllar önce bulmuştum. Evde müzik dinleyeceğim zaman kablolu kulaklık kullanıyordum. Uzun zamandır da -yaklaşık 6 yıldır- kablosuz telefon kulaklığı olarak Sony MW-600 işimi görüyordu. Stereo, AAC codec desteği sayesinde benzerlerine göre -o zamanlar apt-X yoktu- bariz kaliteli ses üretiyordu. Zamanla başka bluetooth kulaklık ta denemiştim. Hiçbiri sony' den iyi ses vermiyordu. Memnundum. Kablosuz kulaklık zaten küçücük, sağda solda unutuyordum. Sonunda olan oldu kaybettim.

Hemen alışveriş sitelerinde yeni cihaz araştırmalarına başladım. Kur sorunları nedeniyle fiyatların aşırı arttığı ortamda elektronik cihaz almak ne kadar mantıklı bilmiyorum. LDAC yada apt-X kulaklıklara baktım. Hepsi yeni ve fiyatları el yakıyor. Ucuz versiyonları var ama tamamı plastik cihazlar. Fiyat ve özellikle batarya olarak işimi görecek, standart ama bilinen bir markaya ait bir kulaklık alıp şansımı denemeye karar verdim.  Trust - Kolla marka (BT 4.2) bir kulaklığı 100 ₺ civarında satın aldım. özellikle batarya süresi beni cezbetmişti.

Kullanmaya başladığımda tabii ki hezimetle karşılaştım. Cihazın kulaklıkları sanki subwoofer! Derin bas veriyor. Fakat orta ve tiz seslerden esame yok. Benim kaliteli mp3'ler -mp3 e kaliteli denir mi? o da tartışılır tabii- dinlenemeyecek hale geldi. Ses kapalı bir dolaptan geliyor gibi düşünün. Sony AAC,  SBC kodlamaya göre bayağı iyiymiş. Bayağı alışmışım o sese. Kaliteliymiş meğer. Kullanırken fazla beğenmezdim. Rahmet okudum. Kaldırıp bi tarafa attım yeni aldığım trust kulaklığı. Kulaklık bölümü metal olmasına rağmen, kullanılan bileşenlerin kalitesinden dolayı tüm frekanslarda iyi bir ses vermiyordu.
Bt Codec Aktarım Oranları

Belli bir süre sonra bu kulaklığı kullanmanın ve iyi ses almanın bir yolu var mı? şeklinde bir araştırmam oldu. Kısa bir süre Lenovo marka bir telefon kullanmıştım. Dolby Atmos destekliyordu. Dolby Atmos, belli durumlarda seste ve frakansta iyileşme sağlayan bir teknoloji. Dinamik ayarlamalar yaparak ses kalitesini artırıyor. Kulaklığa uyacak şekilde ayarlamalar yaparak sesin boğukluğunu gidererek kullanmaya başladım. Belli bir süre böyle idare etti. Ama kodlama kalitesi hala sıkıntılıydı. İyi kalitede kodlanmış müzik parçaları dinlerken bazen rahatsız edici olabiliyordu.

Telefonumu Xiaomi marka olan ile değiştirdim. Bu telefonda Dolby Atmos yoktu. Ama birlikte gelen yazılımsal ses yükselticisine sahipti. Onda gerekli ayarları yaparak kulaklığı bir süre de böyle kullanmaya başladım. Ama gözüm -kulaklarım mı desem?- hep Aptx kulaklıklardaydı. Kaliteli sese benim gibi aşina iseniz kullansanız da sizi tatmin etmiyor. Bir şekilde rahatsız oluyorsunuz. Sürekli ekolayzer ayarları yapıp duruyorsunuz vs.

Telefonu -önceki yazılarda belirttiğim gibi- rootlamıştım. Android Bluetooth codec bileşenlerinin tamamını telefona yükledim. İçinde SBC codec için de destek vardı.

Viper4Android FX
 Şu meşhur Viper FX (Magisk Modülü) kardeşi de denemeye karar verdim. Viper FX  tüm telefonlardan araklanan farklı ses geliştirme teknolojilerinin tek bir programda birleştirilmiş hali gibi tarif edilebilir. Programla oynayarak ve kulaklık ile birsüre test ederek doğru ayarları buldum ve kaydettim.

İşte şimdi yıllarca kullandığım o Sony kulaklıkla aynı sesi -hatta biraz daha iyisini- alabiliyordum. Kulaklık işe yaramaya başlamıştı. Yazı burada mutlu son ile bitse iyi olurdu ama dahası var...

Rootlu telefonumda Magisk Modüllerinde gezinirken "Bluetooth Audio SBC Bitrate Changer" adlı bir  modüle rastladım. Modül, SBC destekli blueetooth kulaklık ile telefon arasında kurulan bağlantının verihızını yükseltebileceğini! iddia ediyordu. Hani alışığızdır. Donanım desteklemez ki karrrdeşim! dedim. Bu sırada telefonumda Geliştirici ayarları bölümünde Bluetooth SBC verihızı ayarlarının da görünür ve ayarlanabilir olduğunu (bt codec kitaplıkları önceden kurmuştum) da belirteyim.



Bu iddialı modülü kurarken bitrate seçim ekranı geldi. Modülün geliştiricisi, 576 Kbit/s bit hızını sorunsuz kullandığını belirtiyordu. Bende aynı bitrate' i seçtim. Kurulumu tamamladım. Telefonu yeniden başlattım.

 

Sonuç: İnanılmaz. Çalışıyor. Notalardaki o bilindik düşük kalite yuvarlamalar gitti. Muhteşem bir müzik kalitesi geldi. Pratikte bu olabilir mi? İşe yarıyor. Parçaları kulaklıkla dinlettiğim birader bile çıkan sonuca çok şaşırdı. "Senin o büyük kulaklıkla aynı sesi veriyor" diye de yorum yaptı.

Aktarılan bitrate için bir ölçüm imkanım yok. Ben ancak çıkan sesi karşılaştırabilirim. Beğenmeyip kenara attığım kulaklık şuan benim için vazgeçilmez oldu. Az sayıda olsa da bazı kullanıcıların modülün çalışmadığını belirttiğini de eklemeliyim. Eski bluetooth kulaklığınızı atarken bir kez daha düşünün.

Kullanılan Bileşenler:

  • Xiaomi Mi5s Plus Telefon
  • Xiaomi.eu Custom Rom - Android 8.0 - Custom Kernel
  • Trust Kolla Neckband Bluetooth Kulaklık - Bt 4.2 - SBC
  • Magisk v18.1
  • Viper4Android FX v3.4.2
  • Bluetooth stack audio changer for SBC + aptX & aptX-HD enabler v 5.3 - Magisk Modülü


Yorumlar

  1. Abi helal olsun, kendimi muzik kulagi iyi biri olarak görürdüm, duydugum melodiyi nota bilmeksizin calardim ama ses kalitesi konusunda bu kadar hassas insanlar oldugunu bilmiyodum. Ben bluetooth kulakliklarin telefondaki sarj göstergesi ile ilgili bilgi ararken sizin makalenizi okudum. Qcy iki farkli model kulakligimda gorunen sarj seviye göstergesi, kaska uyumlu diye aldigim ttec makaron kulaklikta görünmüyor. Bu arada bende yunus polisiyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Batarya durumunu özellikle eski BT versiyonuna sahip BT cihazlar genelde desteklemiyor.

      Sil
  2. merhaba,
    şu anda xioami mi 9t kullanıyorum ve sony bluetooth kulaklığı telefona bağlamak istediğimde aac codec uyuşmazlığından kulaklıktan ses gelmeyebilir diye bir hata veriyor ve o bangır bangır ses veren kulaklık çok az ses veriyor. bunu nasıl çözebilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Android Geliştirici seçeneklerinde kullanılacak BT aktarım codec listesinden AAC codec seçimi yapın.

      Sil
  3. Benim kulakligimda oyun oynarken silah sesleri fazla ayak sesleri az geliyor bunun icin bir oneri yada uygulama varmidir??

    YanıtlaSil
  4. Sayfanızı daha bu gün keşfettim ve benim de ilgi duyduğum bir çok konudan bahsedince hepsine kendi bildiklerimle yorumladım. Bilmediklerimi de okuyup sizden öğreneceğim. Uzun süredir yeni yayın paylaşmıyorsunuz :( umarım tekrardan dönersiniz.

    YanıtlaSil
  5. Benim hiç Bluetooth kulaklığım olmadı.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler

Via Tarayıcı - 1MB 'lık Mucize

Elveda SuperSu Merhaba Magisk